Thursday, May 2, 2019

PEMBINAAN TANGKI SEPTIK YANG BAIK

1. Untuk membuat tangki pengumpulan sisa, terdapat beberapa keperluan teknikal yang perlu anda perhatikan.
Septic Tank

Sekiranya anda ingin memiliki rumah dan persekitaran yang sihat, kemudian menyediakan sebuah rumah dengan tangki septik yang betul dan selaras dengan piawaian alam sekitar adalah suatu keharusan. Pembinaan yang tidak baik bagi tangki septik boleh menyebabkan sisa kotor untuk menembusi dan memasuki tanah. Akibatnya, air tanah menjadi tercemar dan tidak sesuai untuk digunakan. Jika ia dimakan, maka manusia boleh mendapat cirit-birit dan pelbagai penyakit lain. Tangki septik berguna untuk menyimpan sisa manusia (fasa dan air kencing) dari tandas, menghalang bau yang tidak menyenangkan dan mengolah kekotoran ke dalam tanah. Tangki septik mestilah disedut secara rutin supaya mereka tidak terlalu penuh dan mengeluarkan air tanah yang tercemar.


2. Pembinaan Tangki Septik adalah Baik dan Selamat untuk Alam Sekitar

Membuat pembinaan tangki septik yang baik adalah sesuatu yang mesti dilakukan oleh setiap pengundi bangunan, baik perumahan, hotel, pangsapuri, pejabat dan sebagainya. Oleh kerana kemudahan pelupusan air buangan domestik ini mesti disesuaikan dengan standard alam sekitar dan kesihatan supaya orang ramai mengelakkan pelbagai jenis penyakit. Tangki septik diletakkan di sekitar struktur depan dan belakang. Biasanya tangki septik ini disimpan di bawah tanah dan ditutup dengan rumput untuk menjadikannya kurang kelihatan.


3. Jenis Tangki Septik Terbuka

Sebelum membincangkan pembinaan tangki septik yang baik, anda perlu tahu bahawa tangki septik sebenarnya mempunyai dua jenis mengikut cadangan mereka, yang jenis terbuka dan tertutup. Sebuah tangki septik terbuka adalah takungan air sisa yang bahagian atasnya digunakan sebagai ruang penyusupan yang tidak dilindungi dengan menggunakan konkrit cetakan sehingga ia dibiarkan terbuka kecuali untuk sisa pepejal. Biasanya tangki septik jenis terbuka digunakan di penempatan yang masih mempunyai kawasan tanah besar di kawasan sekitar rumah.


4. Jenis Tangki Septik Tertutup

Walaupun tangki septik tertutup adalah tangki kumbahan yang bahagian atasnya ditutup dengan menggunakan konkrit bertetulang, maka di lantai dengan simen dan seramik kecuali ruang penyusupan. Jenis tangki septik tertutup ini lebih sesuai untuk digunakan di rumah yang mempunyai tanah sempit seperti perumahan. Selepas memahami jenis tangki septik, berikut adalah beberapa perkara penting yang perlu anda perhatikan dalam pembinaan tangki septik yang baik.Perkara yang Perlu Diperhatikan Sebelum Membuat


5.Hal Yang Perlu Diperhatikan Sebelum Pembuatan
Ini dia pipa-pipa yang ada

saiz
Pertama, pastikan tangki septik akan dibuat mengikut saiz kapasiti penghuni. Kirakan potensi setiap air sisa penghuni di rumah dengan mengandaikan. Selepas nombor sisa yang berpotensi diperolehi, anda mengalikan bilangan itu dengan bilangan penghuni rumah. Sehingga ia akan diketahui jumlah potensi buangan cair domestik yang harus ditampung. Dengan cara itu, anda boleh menganggarkan saiz tangki septik yang perlu dipilih. Oleh kerana lebih banyak penghuni rumah, semakin besar tangki septik disediakan. Saiz adalah aspek yang sangat penting dalam reka bentuk tangki septik yang baik supaya tangki septik dipasang boleh tahan lama dan tidak mudah diisi.

Saiz paip

Untuk membuat pembinaan tangki septik yang baik, anda perlu menggunakan tandas dengan saiz paip yang besar supaya tidak ada masalah dengan sisa tersumbat. Sekurang-kurangnya, saiz paip yang digunakan adalah 4 inci. Juga, jangan membuat paip yang bertukar terlalu banyak. Ini dilakukan supaya kotoran dapat mengalir tanpa halangan. Di samping itu, paip longkang yang digunakan juga mesti mempunyai cerun dan ketinggian yang mencukupi supaya sisa itu dapat mengalir dengan cepat ke tangki septik.

Pemasangan

Cara memasang pembinaan tangki septik yang baik sebenarnya sangat mudah. Pertama, buat penggalian di tanah dahulu dengan kedalaman 1.5 meter, lebar 2.2 meter dan lebar 1.3 meter. Cari lokasi penggalian serenjang supaya proses memasang dinding tidak akan begitu sukar kemudian. Jika keadaan air tanah agak berat, biasanya anda akan merasa sukar untuk menggali. Tidak perlu risau, anda masih boleh menggali tanah.

Hanya itu, sediakan terlebih dahulu beberapa baldi plastik supaya air dapat dikeluarkan melalui penggalian bawah tanah. Apabila penggalian selesai, cepat pasang dinding baru supaya tangki septik dapat ditanam dengan segera. Plaster lantai dan dinding tangki septik kecuali ruang penyerapan. Seterusnya, konkrit di atas tanah kira-kira 12 cm untuk mengelakkan sisa daripada meresap. Lakukan pembinaan tangki septik yang baik selaras dengan cadangan kerajaan mengenai pemasangan tangki septik piawai SNI.

Perkhidmatan Sedut Najis Melaka. Hubungi kami sekarang di talian 06-3354845

No comments:

Post a Comment