Monday, August 14, 2017

PENTINGNYA MENJAGA KEBERSIHAN TANDAS

Kepentingan Tandas Bersih
Memastikan tandas yang bersih serta selesa digunakan mampu menggelakkan kita daripada jangkitan kuman dan bakteria.Selain itu,kebersihan melambangkan keperibadian diri kita.

Tandas yang bersih menyenangkan untuk membuang hajat

Mengapa Tandas Di Rumah Mahupun Awam Perlu Bersih Dan Selesa

Kerana ia mengambarkan imej yang baik pada masyarakat dan membawa implikasi yang besar terhadap kesihatan, kebersihan, persekitaran serta ekonomi kita semua. Kebersihan tandas juga boleh meningkatkan kualiti kehidupan bagi penghuni rumah awam,rumah kampung,dan pemilik tandas.

Kesan Buruk Tidak Menjaga Kebersihan Tandas 

1.Masalah Kesihatan Yang Serius.

Tandas Kotor boleh menyebabkan kita sendiri akan menghadapi masalah kesihatan yang serius! Adakah kita sanggup menghidu bau bauan yang busuk dan mampu memberi tekanan pada diri sendiri.

Selain itu,penggunaan tandas yang kotor juga boleh mengakibattkan jangkitan kuman pada salur atau pundi kencing kita.Tahukah anda bahawa jangkitan ini boleh berlaku disebabkan persekitaran yang begitu kritikal kotornya.Bakteria yang berbahaya yang dimaksudkan ialah Escheria Coli atau dikenali nama ringkasnya E.COLI.

Tambahan pula,jika tandas dihuni oleh penghuni lain seperti lalat, juga mampu untuk memberi keracunan makanan kerana lalat merupakan pembawa bakteria yang amat merbahaya..

Tandas yang begitu amat kotor sekali

2.Antara Bakteria Yang Terdapat Dalam Tandas.

Bakteria yang terdapat didalam kekotoran ini ialah E.Coli,Shigella,Camphylobacter,Staphylococuc dan Organisma Protozoa yang dikenali sebagai Giardia Lamblia dam Emtamoeba Histolytica.

Ya,ada macam-macam nama bakteria ni ye..

Apa Peranan Bakteria ini?

Bakteria ini yang akan menyebabkan kita mendapat sakit cirit birit! E.Coli,Shigella,Camphylobacter dan Staphylococuc ia merupakan sebuah bakteria yang hidup dalam sistem penghadaman manusia mahupun haiwan.

Gambaran Bakteria E.Coli,Shigella,Camphylobacter & Staphylococuc
Ingat,apa yang kita membuang hajat didalam tandas,itu la bakteria yang ada.

Shigella merupakan bakteria yang boleh tersebar melalui makanan atau minuman yang tercemar.

Giardia Lamblia adalah sejenis penyakit utama iaitu giardiasis jangkitan kuman yang berlaku pada usus kecil.Antara kuman bakteria yang ada dalam usus manusia mahupun haiwan ialah,Staphylococcus aureus,Pseudomonas eruginosa,Streptococcus faecalis,Canadida Albicans,kumpulan Salmonella dan Proteus

Fuhh,banyak juga nama-nama bakteria ni nak ingat..Tak apa,ini sekadar info untuk peringatan untuk kita sebagai pemilik tandas tak kira di rumah mahupun di tempat lain. Kebersihan tandas awam juga adalah peranan kita bersama yang menggunakannya. "Tandas Berkualiti,Hidup Berkualiti".

Sebelum mengakhiri bacaan ini,kami dari Syarikat HAJIMAT nak tanya kepada anda :

Tangki septik rumah anda sudah servis tahun ini?
Hubungi kami segera!
1800 88 7111
1800 88 7111
1800 88 7111
😀😁😉😊
#teamHajimat




1 comment:

  1. Salam tuan. Saya ingin bertanya, adakah pihak tuan mempunyai poster-poter yang berkaitan dengan kebersihan tandas.
    Kamal. A.
    0197287055

    ReplyDelete